X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Nowe Technologie

Pomoc przy podatkach i szczepieniach. Dzięki cyfrowej administracji możemy załatwić coraz więcej spraw

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2021 13:30
Elektroniczny wniosek o dowód osobisty to jedna z e-usług, która – porównując rok do roku – odnotowała największy wzrost. Pozostałe także świetnie sobie radzą. W marcu przybyło też niemal 150 tys. nowych mObywateli, a portal GOV.pl odwiedziło ponad 20 mln użytkowników - poinformował resort cyfryzacji.  
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: ESB Professional/Shutterstock.com

Marzec to kolejny miesiąc niesłabnącego zainteresowania e-usługami, czyli sprawami urzędowymi, które można załatwić przez internet. W trzecim miesiącu tego roku Polacy założyli 431,3 tys. profili zaufanych. To prawie 80 tys. więcej niż w lutym. W sumie, od początku tego roku, przybyło ponad 1,3 nowych właścicieli PZ.

cyfryzacja free 1200.jpg
Korzystanie z niektórych e-usług zwiększyło się dziesięciokrotnie. Już 10 mln osób może załatwiać swoje sprawy zdalnie

Profil zaufany to klucz do e-usług. Dzięki niemu potwierdzamy swoją tożsamość w internecie. Założenie PZ nic nie kosztuje. W większości przypadków można to załatwić online (za pośrednictwem bankowości elektronicznej). Ważny jest trzy lata. W dowolnym momencie można przedłużyć jego ważność.

Mając profil zaufany można nie tylko korzystać ze wszystkich dostępnych na portalu GOV.pl e-usług, ale także zarejestrować się na szczepienie, zalogować do Internetowego Konta Pacjenta, rozliczyć e-PIT, zalogować do PUE ZUS, czy założyć działalność gospodarczą. Katalog spraw, w których przydaje się PZ jest coraz większy. 1 kwietnia dołączyła do niego także możliwość wzięcia udziału w Narodowym Spisie Powszechnym (spis.gov.pl).

Warto przyspieszyć wymianę dowodu

W marcu na wyróżnienie zdecydowanie zasłużyła e-usługa Uzyskaj dowód osobisty (www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty). Od 1 do 31 marca skorzystało z niej dokładnie 41.346 osób. To ponad dwa razy więcej niż w marcu 2020 r.

– Aby złożyć przez internet wniosek o dowód osobisty potrzebujemy jedynie profilu zaufanego i odpowiedniego zdjęcia. Dokument, który odbierzemy to e-dowód, czyli dowód osobisty z warstwą elektroniczną – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. E-dowód umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów.

Przypominamy – za resortem cyfryzacji – że na początku sierpnia tego roku, w związku z wejściem w życie nowych unijnych przepisów, zniknie możliwości składania online wniosków o dowód osobisty. Dlatego jeśli Twój dokument niebawem straci ważność – nie trać czasu i wymień dokument zawczasu.

Przez internet można też zgłosić utratę dowodu. W marcu z e-usługi Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego (www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod) skorzystało 4261 osób. Rok temu – 2784.

Aktu stanu cywilnego bez zaangażowania urzędnika

Prawie 30 tys. osób w marcu zawnioskowało online o odpis aktu stanu cywilnego, czyli skorzystało z naszej e-usługi Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu). To niemal trzy razy więcej niż w marcu 2020 roku.

O odpis aktu stanu cywilnego nie dość, że można zawnioskować online, to można go dostać od ręki, w wersji elektronicznej.

– Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych, a następnie przesyłany na skrzynkę osoby wnioskującej. Cały proces przebiega bez zaangażowania urzędnika – tłumaczy minister Marek Zagórski.

Każdego dnia marca do urzędów trafiało też niemal 6 tys. elektronicznych pism ogólnych. Polacy w ostatnim miesiącu wysłali ich w sumie 185,2 tys. To niemal dwa razy więcej niż w marcu ubiegłego roku (96,9 tys.). Dzięki e-usłudze Wyślij pismo ogólne (www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne) można załatwić lub przynajmniej zainicjować w urzędzie załatwienie niemal każdej sprawy.

shutterstock_1867771222 prawo jazdy 1200.jpg
Ilu polskich kierowców ma już cyfrowe prawo jazdy? Znamy najnowsze dane

Nowi mObywatele

Przez internet można załatwić też wiele innych życiowych spraw, na przykład zgłosić narodziny nowego członka rodziny. Wystarczy skorzystać z e-usługi Zgłoś urodzenie dziecka (www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka). W marcu tego roku tą drogą zgłoszono przyjście na świat 15,7 tys. dzieci. W marcu ubiegłego roku – 11,2 tys. Niemal dwukrotnie wzrosła również popularność e-usługi Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu (www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne). W marcu tego roku skorzystano z niej 96,5 tys. razy, rok wcześniej – 52,8 tys.

Od 1 do 31 marca przybyło także prawie 150 tys. nowych mObywateli, czyli użytkowników naszej aplikacji mObywatel (gov.pl/mobywatel). mObywatel to wirtualny portfel na dokumenty. Aplikacja jest bezpłatna, dobrowolna i bezpieczna. Przygotowuje ją zespół NASK. Korzysta z niej już ponad 2,4 mln osób. W zależności od tego, z jakiego telefonu korzystamy – można ją pobrać ze sklepów Google Play lub AppStore.

Dzięki aplikacji mObywatel można bezpiecznie okazywać swoje dane, realizować e-recepty – bez podawania w aptece numeru PESEL i kodu odbioru (wystarczy okazać do zeskanowania kod QR), potwierdzać uprawnienia kierowcy, sprawdzać licznik punktów karnych, okazywać dane pojazdu oraz korzystać z mLegitymacji.

Wszystkie e-usługi znajdują się na portalu GOV.pl. W marcu tego roku odwiedziło go ponad 20 mln użytkowników.


PolskieRadio24.pl, DoS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Łączność 5G ma w Polsce coraz większy zasięg. Docelowe pasmo częstotliwości przyspieszy cyfryzację gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2021 09:09
Rozwój sieci łączności 5G w Polsce może być ważny dla wychodzenia gospodarki z kryzysu postpandemicznego – oceniają eksperci. W kraju powstaje nowa infrastruktura, w 2021 r. Polska ma również przeprowadzić aukcję częstotliwości dla 5G, trwają też prace legislacyjne.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy złożyli już 5 milionów wniosków o cyfrowe dowody osobiste. Wkrótce pojawią się e-doręczenia

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 11:30
- Wizja e-państwa cały czas się zmienia i jest aktualizowana, m.in. w wyniku takich zdarzeń jak pandemia - powiedział sekretarz stanu w KPRM Marek Zagórski na czwartkowej konferencji "Państwo 2.0". Podkreślił, że trwają prace nad kolejnymi rozwiązaniami e-administracji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bezpieczna "Przystań w sieci" z myślą o najmłodszych. Wsparcie dla szkół w ramach cyberedukacji

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2021 10:30
Internet stanowi główne źródło komunikacji i wiedzy dla młodych ludzi. Dlatego kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i oceny źródeł, z których korzystają uczniowie jest kluczowe. W dobie fake newsów i publikowania niesprawdzonych informacji stanowi to podstawową umiejętność chroniącą przed wprowadzeniem w błąd, czy nawet staniem się ofiarą manipulacji. Odpowiedzią na powyższe wyzwania jest projekt "Przystań w sieci", nad którym honorowy patronat objął premier Mateusz Morawiecki.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zmiany w załatwianiu spraw urzędowych. Administracja przechodzi w tzw. tryb wewnętrzny

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2021 11:30
Od poniedziałku – wraz z nowymi obostrzeniami sanitarnymi – wróciły utrudnienia w załatwianiu spraw urzędowych. Do 9 kwietnia przyjmowanie interesantów zostało znacząca ograniczone – kwestie administracyjne można załatwić jedynie po umówieniu wizyty i to tylko w wybranych sprawach.  
rozwiń zwiń