Amazon na cenzurowanym. UOKiK ma zastrzeżenia do formy umów z klientami

2024-03-27, 10:59

Amazon na cenzurowanym. UOKiK ma zastrzeżenia do formy umów z klientami
Prezes UOKiK uznał, że Amazon naruszył zbiorowe interesy konsumentów.Foto: foto Tada Images/Shutterstock

Globalna sieć handlu w Internecie ukarana sumą 31 mln złotych przez UOKiK. Urząd ma zastrzeżenia do praktyki zawierania umów sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi "Gwarancja Dostawy".

.Wielu konsumentów wskazywało na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu, między innymi na anulowanie zamówień lub brak dostawy zamówionych produktów.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że spółka Amazon została ukarana za podawanie nieprawdziwych informacji o dostępności produktów i terminach dostaw.

Zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki. Nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia - może anulować zamówienie. Zawarciem umowy sprzedaży dla Amazona jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru.

Prezes UOKiK uznał, że Amazon naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara to 31 milionów 850 tysięcy 141 złotych. Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, spółka ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

Jak na zarzuty UOKiK odpowiada biuro prasowe Amazon.pl?

"Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime. Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia. W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji".

 


PR24/IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/uokik.gov.pl/d kwi/i hk/w dw/SW


Polecane

Wróć do strony głównej